Get Adobe Flash player
Data i czas
RODO

Sprawozdanie z wizyty w ramach projektu Comenius „Uczenie się przez całe życie” – Formy działalności artystycznej w rozwoju osób niepełnosprawnych.

W podróż do Węgier wyruszyliśmy 23 marca 2014r. Przed nami było kolejne spotkanie szkół partnerskich w ramach programu Comenius „Uczenie się przez całe życie”. Tym razem w wizycie brali udział nie tylko nauczyciele naszej szkoły, ale również uczniowie. Byliśmy bardzo podekscytowani tym co nas czekało. Liczyliśmy na niezapomniane wrażenia, nawiązanie nowych przyjaźni, zdobycie nowych doświadczeń związanych z pracą. Dla naszych uczniów była to okazja do poznania nowego kraju, jego kultury, języka, a także okazja do poznania kolegów z partnerskiej szkoły.

Po dojechaniu na miejsce zakwaterowania w Miskolcu wyruszyliśmy wraz
z dziećmi na zwiedzanie miasta. Wywarło ono na nas pozytywne wrażenie. To miejsce stare, historyczne i pełne uroku.

W kolejnym dniu odbyło się spotkanie wszystkich gości z nauczycielami
i uczniami szkoły w Edelene. Mieliśmy okazję zwiedzić budynki należące do tej placówki i poznać pracowników oraz uczniów tej szkoły. Następnie przedstawiona została historia placówki i obecny sposób funkcjonowaniu placówki.

 

Kolejnym punktem programu było ceremonia powitalna w Centrum Kultury, gdzie mogliśmy zobaczyć działalność artystyczną uczniów szkoły węgierskiej: zespołów tanecznych oraz wokalno-instrumentalnych.

 

Po południu miała miejsce aktywność „Nasze smaki” podczas, której poszczególne szkoły przygotowywały tradycyjne ciasto z danego państwa. Wraz z naszymi uczniami upiekliśmy pyszny jabłecznik. Wszystkie ciasta mieliśmy okazje degustować w późniejszym czasie.

 

W kolejnym dniu mieliśmy możliwość poznania okolic Edeléne. Pierwszym punktem tego dnia było zwiedzanie Wielkiej Księgi (The World’s Biggest book), Muzeum Gutenberga w miejscowości Petofi. Następnie pojechaliśmy do Jaskini znajdującej się w Parku Narodowym w Eggtelek (Aggtelek Caves), która zrobiła na nas ogromne wrażenie. Podczas zwiedzania, w jednym z jaskiniowych pokoi słuchaliśmy koncertu muzycznego.

 

Po południu odbyło się spotkanie podczas, którego poznawaliśmy węgierską kulturę: jedzenie, muzykę oraz konie. Okolice, w których przebywaliśmy podczas wizyty mogliśmy także zwiedzać podczas przejażdżki wozami konnymi.

 

W środę rano pojechaliśmy do szkoły partnerskiej w Edelény, w której od rana braliśmy udział w zajęciach plastycznych podczas, których wspólnie wykonywaliśmy ozdoby wielkanocne i wiosenne. Odbyła się także prezentacja wszystkich prac wykonanych przez uczniów w każdym kraju przywiezionych do Węgier w celu pokazania dotychczasowego dorobku artystycznego. Dyskutowaliśmy nad stroną internetową naszego projektu, a także nad jego kolejnymi działaniami, m.in. wizytą
w Walii.

 

Popołudnie przebiegało w węgierskim klimacie: oglądaliśmy jak powstaje chleb wiejski i langosze, które degustowaliśmy przy wspólnym posiłku, uczyliśmy się węgierskiego tańca narodowego oraz oglądaliśmy wnętrza dawnych wiejskich budynków mieszkalnych.

 

 

Ostatni dzień rozpoczął się od zwiedzania parku Lillafüred Park Vendéglátó ze wspaniałym zamkiem. Następnie wszyscy razem udaliśmy się do Miskolca gdzie mieliśmy okazję skorzystać z basenów termalnych (Cave Bath), które są wizytówką tego miasta.

 

To był ostatni punkt naszej wizyty, po którym wyruszyliśmy w podróż do Polski. Do domu dotarliśmy w nocy z 27/28 marca. Pomimo zmęczenia odczuwaliśmy zadowolenie i zafascynowanie tym co nas tam spotkało.

Koordynator projektu

Jolanta Lubera